Telefon
O škole
Podmínky MŠ
Zaměření Mateřské školy
Hlavní cíle a metody vzdělávání
Zásady Mateřské školy
Programy rozvoje Mateřské školy
Historie Mateřské školy
Mateřská škola je umístěna uprostřed vesnice, je to velká, velmi pěkně opravená a udržovaná budova. Kromě mateřské školy zde sídlí též obecní úřad, školní jídelna, tělocvična a je zde též jeden soukromý byt. Budova je dostatečně prostorná a světlá.
Dětský nábytek je nový, ostatní nábytek je starší. Hračky každoročně podle potřeby vyřazujeme a dokupujeme nové. Hračky jsou umístěny na poličkách nebo ve skříních, odkud si je děti mohou samostatně brát. Své práce si děti vystavují na nástěnkách ze sítí zavěšených na zdech nebo v prostoru. Na mateřskou školu navazuje zahrada s pískovištěm a průlezkami. Prostory splňují bezpečnostní a hygienické normy.
Výchovu a vzdělávání předškolních dětí zajišťují v mateřské škole dvě pedagogické pracovnice s úplným odborným středním vzděláním. Dále pracovní tým doplňuje paní školnice, zároveň vedoucí školní jídelny a paní kuchařka. Všichni se snažíme vytvořit dětem podnětné, kulturní , estetické a klidné prostředí pro jejich harmonický rozvoj.
Zřizovatelem Mateřské školy v Sušicích je Obecní úřad Sušice, ten se také spolupodílí na finančním zajištění mateřské školy. Část finančních prostředků plyne ze státního rozpočtu, ale veškeré náklady na provoz a údržbu budovy jsou vyčleněny z rozpočtu obce. Obec též přispívá určitou částí na platy zaměstnanců, přispívá na hračky a materiální vybavení mateřské školy.
Bezpečnost a ochrana zdraví je nedílnou součástí každé pracovní činnosti. Všichni zaměstnanci mateřské školy jsou pravidelně seznamováni a proškolováni z bezpečnostních předpisů a předpisů požární ochrany. Snažíme se o vytváření bezpečných a zdravotně nezávadných podmínek pro práci zaměstnanců. Rizika se snažíme vyhledávat a podle možností odstraňovat nebo omezit jejich působení tak, aby ohrožení zaměstnanců bylo minimalizováno. Co tři roky jsou zaměstnanci povinni navštívit lékaře, který provádí preventivní péči a doložit tímto svoji zdravotní způsobilost k vykonávání povolání. Každý zaměstnanec má nárok jedenkrát ročně na osobní ochranné pracovní prostředky. Ve veškerých prostorách budovy mateřské škola a školní jídelny je zakázáno kouření.
Učitelky informují rodiče o prospívání jejich dětí a pokrocích v učení. Rodiče se mohou podílet na dění v mateřské škole a účastnit se společných akcí pořádaných školou. Pedagogové chrání soukromí rodiny, zachovávají patřičnou mlčenlivost a navzájem jednají ohleduplně a taktně. Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě
Naše mateřská škola je umístěna vesnici, v krásném prostředí. Jsme obklopeni přírodou, nedaleko MŠ je les, rybník, louky a zahrady. Z tohoto vyplývá, že naší preferencí a dominantou je příroda, co nejbližší seznamování se s ní, její ochrana a respektování jejich zákonů.
Jelikož dnešní svět je plný techniky, průmyslu a spěchu, málokdo se dokáže pozastavit nad krásami, které nás obklopují, maličkostmi, které máme denně na dosah ruky , ale bereme je jako samozřejmost. Zdaleka to však samozřejmost není a pokud nebudou vyrůstat lidé, kteří si budou přírody vážit, chránit ji a snažit se s ní žít v souladu, nebude časem možná už co obdivovat a nad čím se pozastavovat. Měli bychom být vděční za každý kousek zeleně, za krásné místo, které v přírodě najdeme. Snažit se, aby se děti dovedly na chvíli zastavit a žasnout nad malými i velkými zázraky přírody. Ekologickou výchovu jsme rozdělili do určitých témat a okruhů, kterými se v průběhu roku zabýváme:
Z dětí, které si dokáží přírody vážit a chránit ji, vyrůstají lidé chápavější, vnímavější a citlivější pro své okolí.
Hlavním cílem mateřské školy je přiblížit se rodinnému prostředí, připravovat děti na vstup do základní školy a do života. Rozvíjet a podporovat v dětech samostatnost, rozhodnost, kamarádské vztahy, zvládnout sebeobslužné činnosti, vést děti k utváření zdravého sebevědomí, odvaze, dokázat se vyrovnat s nečekanými situacemi, naučit se vážit si sebe i druhých, a podle toho se k nim umět chovat, tedy zabezpečovat všestranný harmonický rozvoj dítěte od raného věku do nástupu do ZŠ. Všestranný harmonický rozvoj dětí zahrnuje jak oblast tělesnou, rozumovou, citovou, mravní, pracovní a estetickou. Abychom mohli splnit tyto cíle, snažíme se dětem vytvořit správné podmínky rozvoje. Vytvoření estetického a podnětného prostředí, děti mají dostatkem času pro hru, dostatkem pohybu, správný denní režim a zdravou výživou.
V průběhu dne je dominantním prvkem hra, která prostupuje celým režimem dne v MŠ. Dítě se hrou učí, rozvíjí, realizuje a nenásilnou formou získává nové informace a rozhled. Velký důraz klademe také na motivaci, vzbuzení zájmu dětí o různé činnosti, kladné hodnocení dítěte, pochvalu, rovnocenný partnerský a kamarádský vztah mezi učitelkou a dětmi, vztah založený na důvěře. Dítě by se mělo do MŠ těšit a cítit se zde jako doma v rodinném prostředí. Pokud chce učitelka na dítě kladně výchovně působit, rozvíjet jej a podílet se na utváření jeho osobnosti, musí v první řadě získat jeho důvěru a náklonnost. Dítě je chápáno jako individualita a osobnost.
Při získávání nových znalostí a informací by se mělo co nejvíce uplatňovat vlastní pozorování, přímý citový zážitek, manipulace s věcmi, pokusy a praktické procvičování. Dítě musí mít prostor pro vyjádření vlastních názorů, zkušeností a pocitů . Nenásilnou formou se snažit dítě zapojit do veškerých činností a aktivit, ne jej však nutit. Využít rozhovoru, hry, pozorování, vysvětlování, prohlížení a hlavně vlastního příkladu.
Aby naše výchovné působení na děti bylo co nejlepší a nejkvalitnější, je důležitá promyšlená příprava, plánování a tvořivá spolupráce mezi pedagogickými pracovnicemi. Během celého roku shrnujeme nové nápady, návrhy, které následně zařadíme do ročního plánu školy.
Všichni zaměstnanci školy se snaží navzájem spolupracovat, být tolerantní a vycházet si vstříc a tím přispět ke klidné a pohodové atmosféře v mateřské škole.
Provoz MŠ byl zahájen v roce 1956 založením JZD. Při JZD byl zřízen v době špičkových zemědělských prací zemědělský útulek, ve kterém o děti zaměstnaných žen pečovaly pěstounky. I když nebyly kvalifikované učitelky, byly vybrány z řad maminek, dětem se plně věnovaly a děti do útulku velmi rády chodily.
Mateřská škola byla vybudována svépomocí sušických občanů pod patronátem OSP Přerov. Otevřena byla 1.8.1967. Ředitelkou byla jmenována Jarmila Friesová z Přerova. Do mateřské školy bylo zapsáno 28 dětí. V zimním období byl provoz od 7.00 hodin do 16.30 hodin. Pět dětí dojíždělo z Oldřichova. K mateřské škole příslušela jedna třída, jídelna, šatna, chodba, umývárna a menší dvorek. Na vybavení školy a hračky přispívali rodiče měsíčně částkou 5,- Kč. Děti se účastnily veřejných vystoupení pro rodiče (vánoční besídky, MDŽ, v červnu děti slavily „Dětský den“). Na závěr školního roku si odnesly vysvědčení a sladké drobnosti. Od roku 1977 se začaly dovážet do mateřské školy obědy z Radslavic, do té doby děti chodily na oběd domů.
1.dubna 1976 bylo zřízeno druhé oddělení. Výdaje při zřizování financoval n.p. Meopta Přerov. V této době byla také otevřena vlastní jídelna. Provoz mateřské školy byl od 6.30 hodin do 15.30 hodin. Mateřskou školu navštěvovalo 68 dětí, z toho polovina byla zaměstnanců n.p. Meopta Přerov. Učitelky dovážely a odvážely děti z Přerova autobusem. V roce 1983 převzala funkci ředitelky p. Jana Kvasnicová z Přerova. V roce 1984 - 1985 byla zahájena rekonstrukce školy. Byly vyměněny podlahové krytiny, dveře, opravena sociální zařízení, přestavěna šatna pro učitelky. Byla provedena výměna střechy a udělána nová fasáda celé budovy i jídelny.
Od 1.září 1989 je mateřská škola jednotřídní, druhá třída se ovšem nezrušila, ale po dohodě zde byla umístěna na přechodnou dobu mateřská škola z Pavlovic, po dobu rekonstrukce jejich MŠ. V roce 1992 se obec Sušice osamostatnila a starostou obce byl zvolen pan Zdeněk Matyáš. Pan starosta se velmi zasloužil o celkový vzhled i provoz MŠ. Snažil se mateřskou školu podporovat a modernizovat. Byla provedena celková rekonstrukce budovy mateřské školy, izolace, zavedeno plynové vytápění, nová fasáda a modernizace vybavení školy i školní jídelny. V listopadu 2002 byl zvolen starostou pan Josef Krátký. V roce 2003 bylo před MŠ a obecním úřadem zbudováno parkoviště , byla obložena a zmodernizována šatna dětí.
V červnu 2001 odešla do starobního důchodu p. ředitelka Jana Kvasnicová a do doby konkurzu byla pověřena řízením mateřské školy p. ředitelka Karla Richterová z Přerova. Po konkurzu 1.února 2002 byla do funkce ředitelky mateřské školy jmenována Hana Podmolíková z Oldřichova. Od 1.1.2003 je Mateřská škola v Sušicích, na základě novely zákona 564/1990Sb. o státní správě a samosprávě ve školství, vedena jako právní subjekt. Zřizovatelem je Obecní úřad Sušice.
Nyní je mateřská škola stále jednotřídní. V oddělení je zapsáno kolem 17 dětí, které docházejí ze Sušic, dojíždějí z Oldřichova a Nových Dvorů. O děti se starají dvě učitelky, školnice a kuchařka. Provoz mateřské školy začíná v 6.45 hodin a končí v 15.00 hodin.